Ухвала Європейським Парламентом резолюції щодо ситуації в Україні
Опубліковано 18 липня 2014 року о 13:43

17 липня ц.р. Європейський Парламент ухвалив резолюцію ЄП щодо ситуації в Україні. За документ проголосували 497 депутатів.

Проект резолюції ЄП був внесений на розгляд ЄП усіма політичним групами, за винятком фракції об’єднаних лівих.

Загалом у документі висловлено рішучу підтримку України та керівництва держави, в т.ч. щодо дій захисту територіальної цілісності та незалежності. Серед основних сигналів резолюції слід відзначити:

У контексті агресії з боку РФ:

-         підтримка єдності, суверенітету і територіальної цілісності України;

-         підтримка мирного плану Президента України П.Порошенка;

-         підтвердження права українського народу самостійно визначати економічне і політичне майбутнє його країни та право на самооборону відповідно до статті 51 Статуту ООН;

-         засудження агресії РФ проти Криму;

-         заклик до РФ підтримати мирний план, вжити заходів для контролю власного кордону з Україною та припинення проникнення озброєних осіб, озброєння та техніки на територію України;

-         заклик до РФ використати свій вплив на бойовиків, щоб примусити їх дотримуватися режиму припинення вогню та скласти зброю;

-         вимога негайного звільнення українського штурмана Н.Савченко, а також інших заручників, що незаконно утримуються в РФ або Україні;

-         заклик до Ради запровадити третій пакет санкцій проти РФ у разі подальшого невиконання вимог міжнародного права;

-         заклик до запровадження ЄС колективної заборони на продаж озброєння РФ до стабілізації ситуації на сході України;

-         невизнання подальшої анексії Криму, відмова визнавати владу Росії над Кримом;

-         заклик до РФ не використовувати енергетичні ресурси як зовнішньополітичний інструмент, що підриває довіру до РФ як до надійного торговельного партнера.

         У контексті відносин між Україною та ЄС:

-         привітання підписання торговельно-економічних і секторальних положень Угоди про асоціацію, а також висловлення підтримки у питанні її тимчасового застосування;

-         підкреслення наміру ЄП якнайшвидше ратифікувати Угоду про асоціацію;

-         заклик до проведення зустрічі в рамках Тристоронньої контактної групи щодо врегулювання ситуації у південно-східній Україні;

-         заклик до держав-членів ЄС щодо постачання газу шляхом реверсу з сусідніх держав ЄС;

-         висловлення переконання щодо швидкого запровадження безвізового режиму, а також негайного застосування тимчасових, простих та недорогих процедур для громадян України на рівні ЄС та держав-членів ЄС.

Коментар МЗС України у зв’язку із прийняттям ЄП резолюції щодо ситуації в Україні

МЗС вітає резолюцію Європейського Парламенту щодо ситуації в Україні, ухвалену 17 липня у Страсбурзі. Документ підтримано переважною кількістю голосів за ініціативою та активної участі усіх провідних фракцій ЄП.

В Україні цінують одностайну підтримку України Європейським Парламентом в умовах зухвалої російської агресії. Чіткі оцінки, включені до резолюції, а також констатація права України на самооборону відповідно до статті 51 Статуту ООН є результатом здійсненого Європарламентом об’єктивного та комплексного аналізу ситуації.

Закликаємо Росію прислухатися до чітких вимог Європейського Парламенту, який уособлює позицію громадян держав-членів ЄС, а саме – довести серйозну налаштованість Москви на деескалацію ситуації шляхом дієвої підтримки мирного плану Президента України, припинення незаконного проникнення бойовиків, зброї та техніки в Україну через спільний кордон, відведення військ від кордону з Україною, здійснення тиску на терористів для припинення насильства та звільнення заручників, в т.ч. Надії Савченко, яка незаконно утримується в Росії.

Україна підтримує вимогу Європейського Парламенту щодо запровадження проти РФ третього рівня санкцій ЄС у разі, якщо вона не припинить експорт тероризму та не вживатиме реальних кроків для деескалації ситуації. Поділяємо також заклик Європейського Парламенту до запровадження Європейським Союзом колективної заборони на продаж озброєння Росії доти, доки ситуація в східній Україні не нормалізується.

Повністю поділяємо об’єктивність оцінок Європейського Парламенту щодо відсутності реальних загроз для РФ від угод про асоціацію, підписаних між ЄС та трьома східноєвропейськими державами. У цьому контексті поділяємо заклик Європейського Парламенту про неприпустимість та безпідставність будь-яких політично вмотивованих репресивних торговельних заходів з боку Росії.

Україна послідовно доводить відданість системним реформам, про які йдеться в резолюції, у т.ч. у контексті внесення змін до Конституції, децентралізації влади, реформи правосуддя та правоохоронних органів, викорінення корупції тощо.

Поділяємо точку зору Європейського Парламенту, що подальше використання енергетичних ресурсів як зовнішньополітичного інструменту остаточно підірве довіру до Росії як надійного торгівельного партнера. Українська сторона готова до відновлення консультацій щодо встановлення конкурентної ринкової ціни на російський газ у разі наявності у РФ політичної волі.

Вітаємо незмінну позицію європарламентарів щодо підтвердження права України та інших зацікавлених країн-партнерів подати заявку на набуття членства у Європейському Союзі відповідно до статті 49 Договору про ЄС. 

Текст резолюції (неофіційний переклад)

Резолюція Європейського Парламенту щодо ситуації в Україні від 17 липня 2014 року

Європейський Парламент,

-          беручи до уваги свої попередні резолюції щодо європейської політики сусідства, щодо «Східного партнерства» (CxП) і щодо України, з особливим посиланням на свою резолюцію від 17 квітня 2014 року щодо тиску Росії на країни Східного партнерства, зокрема дестабілізацію східної України,

-          беручи до уваги Спільну заяву лідерів G7 у Гаазі від 24 березня 2014 року,

-          беручи до уваги висновки Ради ЄС у закордонних справах від 17 березня та 14 квітня, 12 травня та 23 червня 2014 року,

-          беручи до уваги висновки Європейської Ради від 20 березня та 27 червня 2014 року,

-          беручи до уваги заключний звіт Міжнародної місії спостереження за виборами ОБСЄ/БДІПЛ щодо дострокових президентських виборів в Україні,

-          беручи до уваги підписання останніх частин Угоди про асоціацію та ПВЗВТ між Україною та ЄС 27 червня 2014 року,

-          беручи до уваги звіти Верховного комісара ООН з прав людини щодо ситуації навколо дотримання прав людини в Україні від 15 травня та 15 червня 2014 року,

-          беручи до уваги заяву Комісії Україна – НАТО від 1 квітня 2014 року,

-          беручи до уваги пункту 123 свого Регламенту,

 

  1. Оскільки Україна продовжує переживати серйозні безпекові, політичні та соціально-економічні виклики; оскільки конфлікт на сході України представляє серйозну перепону для розвитку та процвітання держави;
  2. Оскільки російська окупація та анексія Криму порушує міжнародне право та міжнародні зобов’язання Росії відповідно до Статуту ООН, Гельсінського заключного акту, Статуту Ради Європи та Будапештського меморандуму 1994 року про гарантії безпеки, а також двосторонні зобов’язання відповідно до двостороннього Договору про дружбу, співробітництво та партнерство 1997 року;
  3. Оскільки 25 травня 2014 року Петро Порошенко був обраний новим Президентом України; оскільки за виборами спостерігала Міжнародна моніторингова місія під проводом ОБСЄ/БДІПЛ та – попри ворожі безпекові обставини на сході України та незаконну анексію Криму Росією – вибори вважаються такими, що загалом відповідали міжнародним зобов’язанням щодо дотримання основоположних свобод у переважній більшості країни;
  4. Оскільки новий Президент Петро Порошенко запропонував мирний план врегулювання ситуації на сході України у 15 пунктів, який забезпечує збереження суверенітету, територіальної цілісності та національної єдності України на основі амністії тим, хто здасться і не вчинив тяжких злочинів, створення контрольованих коридорів для відступу російських найманців та започаткування інклюзивного діалогу;
  5. Оскільки Президент Порошенко як перший крок запровадив одностороннє припинення вогню на період з 20 по 30 червня, щоб уможливити консультації між Україною, Росією та силами сепаратистів; оскільки односторонньо проголошене українським урядом припинення вогню було неодноразово порушене, в основному сепаратистами, що призвело до смертей з обох сторін;
  6. Оскільки 25 червня 2014 року Рада Федерації Росії затвердила рішення Президента Путіна щодо скасування права використовувати російські збройні сили на територію України;
  7. Оскільки 23 червня 2014 року Рада ЄС у закордонних справах підтвердила аналіз Комісії, що Україна виконала усі вимоги першої фази Плану дій з візової лібералізації та перейшла до другої фази процесу візової лібералізації;
  8. Оскільки 27 червня 2014 року ЄС та Україна підписали решту положень Угоди про асоціацію / ПВЗВТ; оскільки Угода визнає прагнення народу України жити у країні, керованої європейськими цінностями, демократією та верховенством права;
  9. Оскільки Президент Порошенко вирішив відновити Антитерористичну операцію, щоб перемогти повстання сепаратистів на сході після невдачі одностороннього припинення вогню; оскільки українська армія відновила контроль над деякими містами на сході України, змісивши постанців та найманців відступити в напрямі Донецька, де, тим не менше, насильство ще продовжується;
  10. Оскільки міністри закордонних справ Німеччини, Франції, Росії та України провели зустріч в Берліні 2 липня та погодилися щодо низки заходів, спрямованих на забезпечення сталого та взаємного перемир’я на сході України;
  11. Оскільки Президент висловив бажання оголосити друге припинення вогню у випадку виконання трьох умов, а саме – у разі двостороннього дотримання припинення вогню, звільнення всіх заручників та ефективного контролю кордону під моніторингом ОБСЄ;
  12. Оскільки Президент Порошенко 14 липня оголосив, що російські військовослужбовці воювали проти українських сил поряд з повстанцями-сепаратистами та що була виявлена нова російська ракетна система; оскільки згідно з джерелами НАТО Росія направляла головні бойові танки, артилерію та іншу зброю повстанцям і дозволяла найманцям з Росії перетинати кордон, щоб приєднатися до бойовиків-повстанців;
  13. Оскільки тристоронні консультації між ЄС, Україною та Росією щодо імплементації Угоди про асоціацію / ПВЗВТ Україна – ЄС були проведені 11 липня 2014 року в Брюсселі; оскільки це – корисний процес, який може подолати тривале непорозуміння, пояснити переваги УА/ПВЗВТ та взяти до уваги усі легітимні занепокоєння всіх сторін;

 

  1. Вітає підписання решти положень Угоди про асоціацію, включаючи поглиблену і всеохоплюючу зону вільної торгівлі, і переконаний, що Угода стане рушійною силою політичних та економічних реформ, забезпечуючи модернізацію, посилення верховенства права та економічного зростання; висловлює свою підтримку Україні у переході до тимчасового застосування Угоди; заявляє, що Європейський Парламент якнайшвидше завершить власну процедуру ратифікації Угоди; закликає держав-членів та Україну швидко ратифікувати її, щоб забезпечити її повне застосування якомога швидше; наголошує, що УА/ПВЗВТ жодним чином не пов’язана з інтеграцією до НАТО;
  2. Також тепло вітає підписання угод про асоціацію з Грузією та Молдовою, що позначило початок нової ери у політичних та економічних відносинах цих країн з ЄС; закликає до їх швидкої ратифікації та вітає, що парламент Молдови вже зробив це; підкреслює необґрунтованість застосування «каральних» торговельних заходів Росіє проти тих країн, які підписали угоди про асоціацію з ЄС, оскільки ці угоди не несуть загроз для Росії; підкреслює, що ці кроки суперечать правилам СОТ, є політично вмотивованими і тому неприйнятними;
  3. Вітає обрання Петра Порошенка на посаду Президента України у першому турі чесних та демократичних виборів; результат виборів свідчить про сильну підтримку населенням європейської та демократичної перспективи їхньої країни;
  4. Підтримує мирний план як головний шанс для деескалації та миру; підтримує рішучі дії Президента Порошенка з метою гарантування єдності, суверенітету і територіальної цілісності України; вітає його зобов’язання звернути увагу на проблему системної корупції та зловживання державними коштами; наголошує, що Росія залучена до військових дій та постачання; закликає Росію виконати свої міжнародні зобов’язання, по-справжньому залучитися до переговорів щодо мирного врегулювання та застосувати свій справжній вплив, щоб припинити будь-яке насильство;
  5. Закликає провести нову зустріч в рамках Тристоронньої контактної групи щодо врегулювання у південно-східній Україні і підтримує нові шляхи спілкування між сторонами;
  6. Наголошує на основоположному праві українського народу самостійно визначати економічне і політичне майбутнє його країни та підтверджує право України на самооборону відповідно до статті 51 Статуту ООН; закликає українські сили безпеки повною мірою дотримуватися норм міжнародного гуманітарного права та міжнародного права у сфері прав людини під час проведення так званих антитерористичних операцій і наголошує на необхідності захисту цивільного населення і закликає повстанців та найманців робити те саме і не використовувати цивільних як живий щит; нагадує, що міжнародна спільнота підтримує єдність, суверенітет і територіальну цілісність України; підкреслює необхідність політичного вирішення кризи і закликає всі сторони продемонструвати стриманість та дотримуватися режиму припинення вогню, який має бути якнайшвидше оголошений та реалізований;
  7. Засуджує агресію Росії проти Криму як грубе порушення українського суверенітету та територіальної цілісності України відповідно до міжнародного права та відкидає політику «доконаного факту» (fait accompli), яка здійснюється Росією у сфері міжнародних відносин; вважає анексію Криму незаконною і відмовляється визнавати фактичну владу Росії над півостровом, вітає рішення заборонити імпорт товарів з Криму та Севастополя, які не мають українського сертифікату, та заохочує інші країни запровадити подібні заходи відповідно до резолюції ГА ООН 68/262;
  8. Засуджує триваюче насильство та щоденні смерті на сході України, а також руйнування будівель і власності та втечу багатьох тисяч цивільного населення від конфлікту в безпечні місця; вітає добру волю, продемонстровану українською стороною при запровадженні одностороннього припинення вогню, та висловлює жаль, що повстанці та найманці відмовилися наслідувати цьому прикладу; глибоко занепокоєний безпекою пересічних людей, які залишаються у пастці в Донецькій та Луганській областях; жалкує з приводу втрати життів і того факту, що серед жертв опинилися діти; висловлює щирі співчуття їхнім сім’ям; засуджує будь-які дії проти цивільного населення і закликає до чіткого дотримання міжнародного гуманітарного права;
  9. Закликає Росію зі справжньою налаштованістю підтримати мирний план, вжити заходів для ефективного контролю свого власного кордону з Україною та припинити тривале проникнення незаконно озброєних осіб, озброєння та обладнання, ворожі дії та інфільтрацію, негайно зменшити присутність та відвести свої війська від кордону з Україною, використати свій вплив на повстанців та найманців, щоб примусити їх дотримуватися режиму припинення вогню, скласти зброю та повернутися назад в Росію через коридор, який запропонований мирним планом Порошенка у якості перших довгоочікуваних конкретних кроків, які б довели серйозну налаштованість Росії на деескалацію кризи;      
  10. Засуджує та вимагає негайного звільнення українського штурмана повітряних сил Надії Савченко, яка була незаконно затримана та утримується в Росії, а також звільнення всіх заручників, які утримуються в Україні чи Росії;
  11. Закликає Віце-президента ЄК / Високого представника ЄС та ЄСЗД підвищити свою присутність та видимість в механізмах діалогу, створених для врегулювання кризи, включаючи Контакту групу;   
  12. Вітає розширення нинішнього пакету санкцій додатково на 11 чоловік, які в основному представляють т.зв. сепаратистську владу; вітає підготовчу роботу Ради, ЄСЗД та держав-членів щодо подальших санкцій проти Росії, які повинні включати економічні, фінансові санкції та санкції в енергетичному секторі, ембарго на продаж озброєння та технологій подвійного призначення; закликає до запровадження колективної заборони на продаж озброєння Росії та закликає впроваджувати її, доки ситуація в східній Україні не нормалізується; застерігає, що подальші кроки Росії з дестабілізації ситуації в Україні призведуть до додаткових та далекосяжних наслідків для відносин між ЄС та Росією;   
  13. Вимагає, щоб Рада закликала Росію виконувати свої зобов’язання відповідно до міжнародного права та застосувати, у разі необхідності, третій пакет санкцій; 
  14. Закликає Європейську Раду ухвалити більш послідовну та рішучу стратегію, говорити в один голос у контексті кризи в Україні та поведінки російського уряду, включаючи питання, які стосуються енергетичної безпеки ЄС; засуджує, що у цьому контексті деякі держави-члени демонструють відсутність єдності та недостатність солідарності ЄС;
  15. Підтримує поновлення спільно узгодженого припинення вогню з метою стабілізації безпекової ситуації, досягнення реальної деескалації та створення умов для реалізації мирного плану Президента Порошенка, за умови, що припинення вогню дотримуватимуться обидві сторони, будуть звільнені заручники та буде відновлено ефективний контроль над кордоном під моніторингом ОБСЄ; вітає останні успіхи українських сил на сході України з відновлення контролю над декількома важливими містами;  
  16. Твердо переконаний, що роль Спеціальної моніторингової місії ОБСЄ має бути посилена зі збільшенням матеріальних та фінансових ресурсів для надання Україні допомоги у гарантуванні безпеки та моніторингу ситуації в регіонах вздовж її кордону;
  17. Нагадує Уряду України, що внутрішні економічні та політичні реформи є надзвичайно необхідними; наголошує, що вони мають бути започатковані не лише через зовнішній тиск, але мають ґрунтуватися на переконливій суспільній підтримці для створення сталих економічних та соціальних можливостей шляхом модернізації країни;   
  18. Закликає до незалежного та неупередженого розслідування всіх подій, які призвели до загибелі людей та злочинів проти людяності у всіх частинах України, починаючи з листопада 2013 року, з включенням сильного міжнародного компонента під наглядом Ради Європи та притягнення винних до відповідальності; переконаний, що тільки ефективне розслідування цих злочинів допоможе українському суспільству, сім’ям та друзям жертв відновити довіру до інституцій;   
  19. Нагадує про необхідність припинення в Україні системних та структурних обмежень прав людини, неналежного врядування, масштабної корупції та колосальної тіньової економіки; відзначає важливість триваючих процесів з реформування конституції, підкреслює важливість підтримки розвитку громадянського суспільства для досягнення справжньої демократії прямої участі, яка просуває та захищає права людини, гарантує правосуддя та належне врядування для всіх людей у всіх регіонах країни та, таким чином, робить внесок у безпеку та стабільність в країні; закликає до ухвалення антидискримінаційного законодавства відповідно до європейських стандартів;  
  20. Підкреслює необхідність зміцнення довіри між різними общинами в суспільстві та закликає до сталого процесу примирення; наголошує, у цьому контексті, на важливості налагодження інклюзивного національного діалогу та уникнення пропаганди і риторики ненависті, в т.ч. з боку Росії, яка може ще більше ускладнити конфлікт;
  21. Надає надзвичайно важливого значення започаткуванню поетапного процесу децентралізації центральної влади на користь регіональних та муніципальних адміністрацій без порушення внутрішнього балансу повноважень та ефективного функціонування держави;
  22. Вітає ухвалення закону про державні закупівлі та закликає до його старанної імплементації; очікує на швидке створення політично незалежного антикорупційного органу з повноваженнями для розслідування випадків корупційної діяльності;  
  23. Наголошує на необхідності посилення верховенства права, зокрема через реформу судочинства, яка могла б сприяти відновленню довіри громадян до системи правосуддя, а також на потребі деполітизації та демілітаризації структур правоохоронних органів; 
  24. Вітає рішення щодо створення потужної цивільної Місії ЄС у сфері СПБО для України; закликає Високого представника ЄС та держав-членів прискорити її розгортання; переконаний, що ця місія потребує амбітного мандату, щоб ефективно підтримати українців у необхідних глибинних зусиллях зі стабілізації ситуації в країні; 
  25. Підтверджує підтримку намірам Президента Порошенка провести дострокові парламентські вибори; підкреслює, що ці вибори мають відбутися у відповідності до рекомендацій Венеціанської комісії;
  26. Висловлює глибоку стурбованість з приводу погіршення ситуації навколо дотримання прав людини та гуманітарної ситуації у східній Україні та в Криму, що спричинено повстанцями та найманцями, які підбурюються Росією, що зокрема стосується випадків тортур, вбивств, зникнення журналістів та активістів, захоплення заручників, включаючи випадки викрадення дітей; закликає до кращого захисту цивільного населення та направлення українською владою гуманітарної допомоги у відповідні регіони;
  27. У цьому зв’язку привертає увагу до останнього звіту Amnesty International та висловлює рішуче засудження викрадень, жорстокого побиття, тортур, убивств, страт без суду і слідства та інших серйозних порушень прав людини та гуманітарного права проти активістів, протестуючих, журналістів та багатьох інших безпосередньо не залучених до конфлікту у східній Україні громадян, які мали місце протягом останніх трьох місяців, здійснених в основному озброєними сепаратистами і, в деяких випадках, також урядовими силами; підтримує заклик до українського уряду щодо створення єдиного регулярно оновлюваного реєстру випадків викрадень, а також щодо ретельного та неупередженого розслідування усіх звинувачень щодо зловживання силою, неналежного поводження і тортур;
  28. Підкреслює необхідність пошуку чіткого, справедливого та сталого рішення для гарантування безпеки поставок газу з Росії в Україну, оскільки це є необхідною передумовою для економічного розвитку та стабільності України; переконаний, що ЄС має продовжувати відігравати свою роль у наданні сприяння досягненню відповідної домовленості, яка б дозволила Україні платити конкурентну, а не політично вмотивовану ціну при купівлі газу; наголошує, що використання енергетичних ресурсів як зовнішньополітичного інструменту підриває довгострокову довіру до Росії як надійного торгівельного партнера для ЄС, а також наголошує, що вироблення заходів для зменшення залежності ЄС від російського газу має бути пріоритетом;
  29. Закликає держави-члени забезпечити достатнє постачання газу шляхом реверсу з сусідніх держав ЄС; у цьому контексті вітає Меморандум про взаєморозуміння про реверсні поставки між Словацькою Республікою та Україною, закликає Україну створити прозору та надійну газотранспортну систему; нагадує про стратегічну роль Енергетичного співтовариства, в якому Україна головує в 2014 році; вітає той факт, що співробітництво з Україною формує невід’ємну частину «Європейської стратегії енергетичної безпеки», яка представлена Єврокомісією в червні 2014 року;  
  30. Вітає нещодавній перехід України до виконання другої фази Плану дій з візової лібералізації, що підтверджує налаштованість України провадити необхідне законодавство, політику та інституційні рамки; висловлює своє рішуче переконання, що кінцевою метою має бути швидке запровадження безвізового режиму; тим часом закликає до негайного запровадження тимчасових, дуже простих та недорогих процедур на рівні ЄС та держав-членів;   
  31. Вітає створення Європейською Комісією Групи підтримки України, яка забезпечить українську владу всією необхідною допомогою у проведенні політичних та економічних реформ і працюватиме над реалізацією «Європейського порядку денного реформ»; 
  32. Підкреслює необхідність захисту європейських інтересів та цінностей, а також сприяння стабільності, процвітанню та демократії в країнах європейського континенту; 
  33. Підтверджує свою точку зору, що Угода про асоціацію з Україною, а також іншими країнами Східного партнерства, не є кінцевою метою у їхніх відносинах з ЄС; у цьому зв’язку відзначає, що, відповідно до статті 49 Договору про Європейський Союз, Грузія, Молдова, Україна – як і будь-яка європейська держава – мають європейську перспективу та можуть подати заявку на набуття членства в Союзі за умови їхньої відданості принципам демократії, дотримання основоположних свобод, прав людини та прав  меншин, а також забезпечення верховенства права
  34. Доручає своєму Президенту довести цю резолюцію до відома Ради, Комісії, урядів держав-членів, Президента, Уряду і Парламенту України, Ради Європи та Президента, Уряду і Парламенту Російської Федерації. 
Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux